رژیم های غذایی پر چرب سبب افزایش ابتلا به عوارض دیابت می شود

وعده های غذایی پر چرب سبب افزایش سموم خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود که سبب افزایش بروز عوارض دیابت می گردد.

معمولاً بعد از خوردن یک وعده ی غذایی با چربی اشباع زیاد تمام افراد ، میزان سموم داخلی خونشان افزایش می یابد که این موضوع می تواند سبب ابتلا این افراد به بیماری قلبی شود، اما بر اساس تحقیق اخیر که در کنفرانس سالانه ی جامعه  غدد درون در Yorkshireارائه گردید ،میزان سموم خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تا دو برابر افراد عادی بعد از صرف غذاهای پر چرب افزایش می یابد.

محققین به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 هشدار می دهند که از خوردن غذاهای پر چرب و رژیم های کم کربوهیدرات که به منظور کاهش وزن رعایت می شود ، بپرهیزند.

در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 میزان اندوتوکسین ، قطعات باکتریایی که از روده وارد جریان خون می شود ومی تواند سبب التهاب وبیماری قلبی شود، بالاتر از افراد عادی است.

در این تحقیق که توسط دکتر Harteدر دانشگاه warwickسرپرستی گردید تأثیرات رژیم غذایی پر چرب در 54 فرد مقایسه گردید . 15 نفر از این افراد چاق، 12 نفر به اختلال تحمل گلوکز، 18 نفر به دیابت نوع 2 مبتلابودند. 9 نفر فرد لاغر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.

محققین به اندازه گیری میزان اندوتوکسین خون به مدت 4 ساعت پرداختند،  آنها به مقایسه ی مقدار اندوتوکسین قبل و بعد از وعده ی غذایی در این افراد پرداختند.

اگر چه میزان اندوتوکسین درتمام افراد شرکت کننده بعد از صرف غذای پرچرب افزایش می یابد اما در بیماران مبتلا به دیابت نوع  2 مقدار اندوتوکسین ازمیزان 5/3 به 2/14 واحد در میلی لیتر بعد از چهار ساعت می رسد. در حالیکه غلظت اندوتوکسین در افراد چاق از 1/5 به 7/7 واحد بین المللی در میلی لیتر می رسد.

دکتر Harteمی گوید: رژیم های پرچرب و کم کربوهیدرات که غالباً به منظور کمک به کاهش وزن وکنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به این افراد پیشنهاد می شود می تواند برای این افراد مضر باشد زیرا سبب افزایش میزان اندوتوکسین های خون این افراد می شود. اینگونه رژیم ها سبب افزایش التهاب دربرخی بیماران و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود.

برای تایید نتایج این تحقیق مطالعات بزرگتری باید انجام گیرد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که سلامت تنها درکاهش وزن نیست باید به میزان اندوتوکسینهای خون توجه بیشتری کرد.

 منبع:  www.gponline.com (20,March,2012)